Manuel Ojea Rúa. Catedrático de Orientación Educativa (NRP: 3492563057A0511). Doctor en Psicología- Pedagogía por la Universidad de Vigo. Pertenece al Grupo de Investigación PS1 de Psicología. En el ámbito de su trabajo, es autor de 50 libros y más de 120 artículos en revistas científícas nacionales e internacionales relacionados con el área del autismo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9787-2520. MAIL: moxea@uvigo.es
Saturday 24 June 2017
Saturday 10 June 2017
PRÓXIMO LIBRO, POR EDITORIAL PIRÁMIDE
PRÓXIMAMENTE:
TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA: HIPÓTESIS DEL PROCESAMIENTO DE LA INFORMACIÓN PERCEPTIVO- COGNITIVO MEDIANTE LA CREACIÓN DE REDES SEMÁNTICAS
Por Manuel Ojea
(...) La información codificada implica un proceso
continuo activo por parte de la persona que lleva a cabo dicho procesamiento,
que conforma la mediación intrínseca del proceso de aprendizaje en sí mismo.
Dicho proceso mediacional está constituido por los elementos verbales y/o
imágenes mentales, que conforman los nexos o enlaces entre la información nueva
y los contenidos anteriormente construidos, a través de los cuales, es posible
facilitar, precisamente, el acceso a la información cuando sea preciso recordarla.
Estos procesos mediacionales van constituyendo cadenas debidamente entrelazadas
de contenidos, que están organizados a través de un sistema de señales con una
organización lógica temporal y debidamente estructurada de contenidos, también
denominadas claves de aprendizaje o lazos significativos, cuya funcionalidad
principal es establecer la relación con el contenido objetivo con los
contenidos existentes y, así, facilitar su codificación y posterior recuperación (...)
Monday 5 June 2017
DEVELOPMENT OF GESTALT PERCEPTION
ISSN: 1561-882X
WULFENIA JOURNAL está indexada en LATEST JCR REPORTS (Journal Impact Factors: 2.000)
2017- Jun
Enter your invoice number:
Enter your username: zCYylb37tfLv
Enter your password: Xs9zOHZ74GUh
Enter captcha:
Friday 26 May 2017
CONTRIBUTIONS OF NEUROLOGICAL PSYCHOLOGY AND SOCIAL THEORY TO FACILITATE THE LEARNING OF CHILDREN WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS A SPECIFIC PROGRAM OF DEVELOPMENT OF CONCEPTUAL CATEGORIES
Contributions of neurological psychology and social theory to facilitate the learning of children with autistic spectrum disorders through a specific program of development of conceptual categories.
International Journal of Developmental Disabilities, 63(3), 1-8.
ISSN: 2047-3869 (Print) 2047-3877 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/yjdd20
Manuel Ojea Rúa
Manuel Ojea Rúa
This article presents to the following general objectives: 1) to apply different interventions, corresponding to 3 experimental groups (EG 1, 2, 3), composed of students with autistic spectrum disorders (ASD), 2) to compare the result found as a consequence of the intervention and 3) to analyze of the ad hoc pilot program (EG1) based on the categorical conceptual learning. The method used is a multivariate comparative analysis of the effectiveness of three programs (with an analysis of 1 factor, across 4 measures, represented by conceptual learning categories, measured through a longitudinal study of 3-month time intervals (total= 12 months). Study involved 18 participants, distributed in 3 experimental groups, each experimental group is made up of 6 students with autistic spectrum disorders across three diagnostic levels, aged between 4 and 15 years, of which 14 are male and 4 are female. Results the improvements found in the participants of experimental group (EG1) in relation to the other two experimental groups (EG2, 3) are remarkable, especially regarding the data found in the fourth measure of the factor of the study. The conclusions show the benefits of educational programs based on the previous evaluation of the participants’ needs and the contributions of the neuropsychology of individual development, as well as social and cultural dimensions.
Keywords: autism spectrum disorder, perception and cognition, neuropsychology, educational development, educational inclusion.
Wednesday 10 May 2017
EXÁMENES Y ANSIEDAD
¿SON LOS EXÁMENES FINALES PRUEBAS EFICACES PARA LA EVALUACIÓN DEL CONOCIMIENTO?
Manuel Ojea Rúa
10/05/2017
Manuel Ojea.
Subscribe to:
Posts (Atom)