Tuesday, 8 February 2022

LIBRO "SÍNDROME DE ASPERGER EN LA UNIVERSIDAD: PERCEPCIÓN Y CONSTRUCCIÓN DEL CONOCIMIENTO"

 LIBRO QUE MUESTRA LAS OBSERVACIONES DEL PROCESO DE ESCOLARIZACIÓN DE UN ESTUDIANTE CON SÍNDROME DE ASPERGER EN LA UNIVERSIDAD DE VIGO


EDITORIAL CLUB UNIVERSITARIO


Por Manuel Ojea.

    Acceso al libro.


Friday, 28 January 2022

EVALUACIÓN DE LA COMPETENCIA CURRICULAR Y LA INSERCIÓN LABORAL EN LA FPB EN ESTUDIANTES CON TEA

 

Evaluation of Laboral Insertion Level in Students with Autism Spectrum Disorder Inside Vocational Training Studies

 (Ojea et al, 2022).

IOSR. Journal of Research & Method in Education, 12(1), 35-41.  e-ISSN: 2320–7388, p- ISSN: 2320-737x 

www.iosrjournals.org https://www.iosrjournals.org/iosr-jrme/pages/vol12-issue1-Series-2.html



 

Friday, 22 October 2021

Analysis to Specificity and Sensitivity of Specifics Instruments Combined: Ados-2 and Adi-R, For Diagnostic Detection of Individuals with Autism Spectrum Disorders









International Journal of Social Policy & Education

ISSN 2689-4998 (print), 2689-5013 (online)


Analysis to Specificity and Sensitivity of Specifics Instruments Combined: Ados-2 and Adi-R, For Diagnostic Detection of Individuals with Autism Spectrum Disorders

PhD Manuel Ojea Rúa




International Journal of Social Policy and Education Vol.3, No. 9; September, 2021. pp 46-52 ISSN 2689-4998 (print), 2689-5013 (online) Copyright © The Author(s). 

All Rights Reserved. Published by International Center for Promoting Knowledge




Abstract

Individuals with autism spectrum disorders (ASD) set up a very heterogeneous group of symptomatic criteria, which make up this disorder diagnosis, for this reason, it’s necessary secure the effectiveness of multifunctional diagnosis through using of complementary instruments of reliability and internal consistency well contrasted. In this sense ADOS-2 and ADI-R tests shape two investigated instruments that shown an internal statistical goodness to facilitate precise diagnosis.This research contributes an analysis regarding the concordance of both measurement instruments to complementary use of both specific tests throughout this diagnostic process. The results found according statistical of Cohen’s Kappa level analysis (k) for N= 118, indicates that complementary agreement value between two tests is highly positive (k= .656), of significant critical level: p= .00. These results show a high specificity and sensitivity of both tests combined use to facilitate the reliability and validity of diagnostic process.


Documento completo web (Full Text) 
Acceso directo al documento (Access) (PDF)

VER PDF COMPLETO




Wednesday, 6 October 2021

SIGNOS INDICATIVOS DEL TRASTORNO AUTISTA

Importancia del diagnóstico temprano en personas con TEA: primeros indicadores que hacen necesario un proceso de diagnóstico.

Diario La Región
Ojea, 6/10/2021



Friday, 7 May 2021

PRESENTACIÓN DE LIBRO: TEA Y DESARROLLO CONDUCTUAL INTEGRADO

 

TEA Y DESARROLLO GLOBAL

DIARIO LA REGIÓN 6-5-2021



Fuente: LA REGIÓN, 7-5-2021






Fuente: PROPIAS, 6-5-2021




Fuente: LA VOZ DE GALICIA, 8-5-2021

LA VOZ DE GALICIA 10-5-2021



Fuente: La Región, 9-5-2021


Wednesday, 5 May 2021

PRESENTACIÓN DEL LIBRO: PROGRAMA CONDUCTUAL INTEGRADO

 INVITACIÓN A LA PRESENTACIÓN DEL LIBRO: 

PROGRAMA CONDUCTUAL INTEGRADO EN PERSONAS CON TEA

JUEVES, 6 DE MAYO DE 2021
LIBRERÍA EIXO - OURENSE -


DIARIO LA REGIÓN 5-5-2021


PRAXIS NATURALISTA

 

MODELO NATURALISTA
ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD DEL ALUMNADO



Wednesday, 24 February 2021

RELACIONES ENTRE AUTISMO Y ESQUIZOFRENIA

 

UN ESTUDIO REALIZADO MEDIANTE ATLAS.TI

Ojea, M. (2021). Networks way between Autistic Spectrum Disorder and Schizophrenia. Canadian Journal of Biomedical Research and Technology, 4(1), 1-6.

VER ARTÍCULO

VER PDF COMPLETO

 


LA NUEVA LEY DE EDUCACIÓN: EDUCACIÓN ESPECIAL

DIARIO LA REGIÓN 24/2/2021

LA NUEVA LEY: CAMBIOS QUE NO CAMBIAN NADA



Tuesday, 12 January 2021

TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA: PROGRAMA DE INTERVENCIÓN CONDUCTUAL INTEGRADO

 

NUEVO LIBRO:


  Ojea, M. (2021). Trastorno del espectro autista: Programa de intervención conductual integrado. Sevilla: Editorial Universitaria Aula Magna & McGraw Hill. ISBN/13: 9788418392733. 


ADQUIRIR EL LIBRO:

Librería Nóbel Médica Ourense

Librería Tanco Ourense

Librería Cáthedra Ourense






Wednesday, 9 December 2020

Friday, 20 November 2020

Wednesday, 14 October 2020

FORMACIÓN PROFESIONAL BÁSICA

 ADAPTACIÓN DE LA FORMACIÓN PROFESIONAL BÁSICA AL ALUMNADO CON NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES
@laregion 14/10/2020






Monday, 5 October 2020

DIAGNÓSTICO: ESCALA DE INTEGRACIÓN SEMÁNTICA EN PERSONAS CON TEA

Semantic Integration Escale. International Journal for Innovation Education and Research, 8(10), 2020.




SUMMARY
This study's basic aim is evaluating the Semantic Integration Scale (SIS) to give a specific complementary differential instrument in relation to information processing shape of people with autism spectrum disorder (ASD) and, therefore, facilitate the differential diagnosis of people with ASD regarding normotypic people.
A total of 376 participants have been selected between 10 and 16 age, distributed in 2 groups, 1 experimental groups formed of people with ASD= 156 and 1 normotypical control group, composed by 220 participants.
The conclusive differential analysis of the comparative level between experimental and control group, corresponding to 6 subdimensions of SIS, carried out through t-test for 2 independent samples, it´s concluded the comparative data are significantly different between both groups: experimental and control group, which allows deducing the specificity of this Scale like complementary diagnosis adapted to people with ASD.

KEY WORDS: Autism Spectrum Disorder, Diagnosis, Semantic Integration.

Thursday, 10 September 2020

ARTE Y AUTISMO: SENTIMIENTOS Y REALIDAD

 


@La Región: ARTE Y AUTISMO:

     #laregión 11-09-2020

El catedrático Manuel Ojea Rúa muestra por primera vez sus pinturas

Manuel Ojea Rúa, catedrático de Orientación Educativa y uno de los expertos más importantes en el estudio del Trastorno del Espectro Autista (TEA), expone por primera vez las pinturas que desde los años ochenta le han servido de evasión entre investigación y dedicación profesional a su pasión: los niños con TEA. "Sentimientos y realidad", el título, relaciona arte y autismo, con referencias a Ourense, el rural, la despoblación y personajes míticos de la ciudad que el autor ama y en la que es sobradamente conocido.

Un autorretrato esperando nervioso frente al Campus por la presentación de uno de sus libros, sus niños con autismo, As Burgas, la primera cartera que le regaló su padre, maestro rural, en Gomesende... Las pinturas de Ojea, que se exhiben en el Liceo hasta el día 15, son un repaso por su vida en forma del hobby que hasta ahora disfrutaba su círculo privado. " No soy un profesional. . No me atrevía pero vi que otros colegas una vez jubilados lo hacían", explica el experto.

Friday, 7 August 2020

ANÁLISIS DE LAS CAUSAS BÁSICAS DEL AUTISMO

Ojea, M., Diéguez, N. & Dapía, M. D. (2020). Etiological Factors of Autism Spectrum Disorder. International Journal for Innovation Education and Research, 8(8), 472-486. ISSN: 2411-2933. https://ijier.net/ijier/article/view/2548/1798



Wednesday, 11 March 2020

DISLEXIA: DIFICULTADES DE COMPRENSIÓN LECTORA

XORNAL ESCOLAR: LA REGIÓN

LA DISLEXIA: COMPRENSIÓN LECTORA

25 ANIVERSARIO AUTISMO GALICIA



#25ANIVERSARIOAUTISMOGALICIACAMPAÑA «A VIDA DESDE UN CRISTAL DIFERENTE: VIVINDO O ESPECTRO» CLAVE 1 // #ESPECIALIZACIÓN E #ESPECIFICIDADE. MANUEL OJEA RÚA, presidente da Asociación TRASCOS, fálanos da ESPECIFICIDADE e os MODELOS DE #MEDIACIÓN #COGNITIVA



Vídeo: https://youtu.be/gqxMUB8oKP8

Tuesday, 18 February 2020

ÁLEX

Álex, un alumno de 14 años, que forma parte de la Asociación TRASCOS, responde a los periodistas en el Dia Internacional del Síndrome de Asperger: 18-2-2010.
https://www.lavozdegalicia.es/ourense/




Wednesday, 12 February 2020

DIAGNÓSTICO Y TEA

Todavía falta mucho para alcanzar el 100% de los diagnósticos de TEA.LA REGIÓN, 12-2-2020

Acceder al documento:

Can you send me the manuscript correction template?