Wednesday 13 March 2024

LA FP BÁSICA: UNA TRAMPA EN LA DIVERSIDAD

LA FORMACIÓN PROFESIONAL BÁSICA: LA ALTERNATIVA FALLIDA A LA EDUCACIÓN CONVENCIONAL EN EL ALUMNADO CON NEAE


Manuel Ojea Rúa
 

Diario LA REGIÓN, 13/03/2024




FP Básica: la incoherencia de la FP actual... seguir leyendo 




Thursday 7 March 2024

PÓSTER PRESENTADO AL CONGRESO AUTISMO PUEBLA (MÉXICO)

 CONGRESO AUTISMO PUEBLA (MÉXICO)

LA TEORÍA CÍCLICA GLOBAL EXPLICATIVA DEL PENSAMIENTO EN PERSONAS CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA

Prof. Dr. Manuel Ojea Rúa
Con la colaboración de Lourdes Rivas Otero




Friday 16 February 2024

PROGRAMAS DE ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD O METODOLOGÍA DIDÁCTICA REGULAR (INSTITUTIONAL PROJECTS OF DIVERSITY VS. REGULAR DIDACTIC)

              Volume 07 Issue 02 February 2024



PhD. Manuel Ojea Rúa
https://orcid.org/0000-0002-9787-2520


ABSTRACT

The teaching and learning of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) requires the design of diversity projects at the different institutional levels of the educational centre. However, if these projects are not well adapted to the specific needs of the students, they will not achieve the expected effective results. In a study conducted with a total of 145 participants from different schools, it was shown that the presence of specific institutional educational projects was not a sufficient condition to respond effectively to the needs of the participants, whose curricular and social improvements were not shown to be significant (sig: .66). Even in the absence of these high-scale projects, when the usual methodology was well adapted to the specific needs of students with ASD, the improvements found in the academic and social, that´s coded as dependent variable (DV): improving, domains were highly significant (sig: .00) in terms of the use of meaningful didactics based on the creation of networks of relationships between informative content or highly meaningful learning. Now, the interactive constant of both components, i.e. the intersection of a project design when these have been appropriately adapted to the particular needs, then both variables became the explanatory variance of the academic and social of DV of students with ASD (constant t for the sum of nodal relationships + project: 3.70 (sig: .00), to which was added the explanatory variance of the students' age intervals (constant t for the sum of nodal relationships + project + age: 4.07, sig: .00): 3.70 (sig: .00), to which was also added the explanatory variance of the students´age intervals (constant t for the sum of nodal relationships + project + age: 4.07, sig: .00). 70 (sig: .00), to which the explanatory variance of the students´ age intervals were also added (constant t for the sum of nodes + project + age: 4.07, sig: .00). In conclusion, the design of general institutional projects, even if they cover all levels of education, are not effective on their own unless they are specifically tailored to the particular needs of the target student’s variable: “improving”.

KEYWORDS:

Autism spectrum disorder. Significant learning. Educational projects. Adapted regular teaching.



Wednesday 31 January 2024

MALTRATO ESCOLAR (SOCIAL)

 El maltrato escolar y social como una cuestión sistémica: el que maltrata no solo es el maltratador; quien chismorrea, calla o ríe la gracia también lo es.

Diario La Región, 31-1-2024



ACOSO ESCOLAR: UNA CUESTIÓN DE SISTÉMICA GLOBAL
El acoso entre iguales como consecuencia de las actitudes y los comportamientos en el contexto socio- educativo

 Prof. Dr. Manuel Ojea Rúa

 A pesar de los avances actuales en las medidas educativas, relacionadas con la elaboración de programas para hacer frente al acoso escolar, estadísticamente, no solo persiste su existencia, sino que, en la actualidad, está aumentando considerablemente en cuanto un elemento sistémico que afecta al conjunto del sistema socio- educativo, lo cual merece dedicarle una reflexión en profundidad.

En efecto, en el ámbito de los centros educativos, tanto desde la acción tutorial debidamente planificada, de la estructura del Plan de Convivencia, así como, desde los programas específicos de prevención, propuestos por la legislación educativa actual, se trata de proponer formas preventivas y de actuación inmediata frente al acoso escolar y sus graves consecuencias en el ámbito psico- social de las personas que lo sufren.

Y, aunque, asimismo, son muy evidentes las teorías conceptuales que hacen hincapié en las hipótesis basadas en la presencia de perfiles de las personas acosadoras, que ejercen el maltrato entre sus iguales más sensitivos, esta concepción proposicional de entender el proceso del maltrato escolar no es tan lineal como puede parecer, pues, un perfil específico concreto, que sea sensible, puede convertirse en colaborador del grupo acosador y así poder protegerse del efecto del maltrato, hallando así un modo de pertenencia, que evita su propia autodestrucción individual.

Pues bien, en materia de bullying, ya dediqué algunos artículos en este mismo Xornal Escolar, cuando publiqué un protocolo de actuación ante el acoso escolar (La Región, 11-2-2016), que, luego, amplié con el análisis de la detección del mobbing existente entre los docentes (La Región, 24-5-2016), por lo que, en este artículo, intento centrarme en la consideración sistémica del concepto del maltrato escolar, pues sin esta acepción hipotética, difícilmente, este podrá erradicarse.

Por lo que, más allá de la política escolar oficial, la cual, sin duda, debe ser clara, rotunda y altamente previsora de las situaciones conflictivas, los elementos esenciales están conformados por los comportamientos personales de los propios participantes en el medio interactivo socio- escolar, que conforman el proceso intrínseco bajo el cual subyacen las conductas luego emergentes negativas. No, en pocas ocasiones, los estudiantes acosadores no hacen sino imitar las actitudes despectivas y/o de intimidación observadas durante el proceso interactivo socio- escolar de forma, muchas veces, directa, pero, otras muchas, de forma indirecta, pero que ambas constituyen modos conductuales claramente observables dentro del contexto en sí mismo.

Estas situaciones pueden producirse, tanto en ámbitos formales, como son reuniones, comisiones y/o la propia dinámica del aula, como, sobre todo, en ambientes no formales e informales, como diálogos de pasillo, comentarios de café, opiniones en la sala de docentes, así como los comentarios de las familias durante entradas y salidas del colegio, en la que se pueden producir alegatos despectivos sobre esta o aquella cuestión, que terminan llegando al ámbito del aula de forma expresa o encubierta, en calidad de cultivos consecuentes con las situaciones posteriores de acoso y/o maltrato.

Pongamos algunos ejemplos intrínsecos de una consecuencia indirecta del acoso entre iguales. Desde un equipo directivo se produce una actitud despectiva hacia un determinado docente, la cual es reiterativa, que se evidencia en el contexto de las reuniones oficiales. Pues bien, esta situación siempre acaba teniendo una repercusión general en el centro. La desconsideración hacia ese docente se extiende encubierta dentro de la clase, de forma que, si ese docente valora la actitud o el trabajo de un determinado estudiante, ese mismo estudiante puede convertirse en un objetivo de los compañeros de perfil acosador. La situación persiste porque la mayoría acepta y calla ante este tipo de situaciones para no ganarse la enemistad, especialmente, cuando se trata de los denominados grupos de poder dentro del contexto socio- escolar.

Si dentro del contexto del aula, un docente estima en demasía o desestima la actitud y/o el trabajo de un determinado estudiante, que reitera asiduamente, si este se trata de estudiante sensitivo, ya puede convertirse en objeto de acoso entre iguales por los de mayor perfil acosador.

O, cuando, también, en el ámbito del aula, al mismo estudiante se le corrige en público sus aspectos más débiles reiteradamente o se le hace constantemente preguntas a sabiendas de su posible fracaso en la respuesta, este pronto se convierte en objetivo de risa en público, que, luego, esa misma situación se generaliza al área de ocio y tiempo libre.

Si, por el contrario, en el ámbito de clase, al mismo estudiante se le pone en público como ejemplo de perfección, sobredimensionando su individualidad, aunque así fuera, este podría convertirse en objetivo de acoso posteriormente, pues, sobredimensionar una cualidad, sino es autoatribuido, puede perjudicar más que beneficiar a dicho estudiante/ persona.

Durante las salidas o entradas, unas familias están haciendo comentarios negativos ocasionales o reiterados sobre otra determinada familia, el estudiante perteneciente a esa familia cuestionada, puede convertirse en un objetivo de los perfiles más acosadores en el contexto socio- educativo.

Cuando entre el propio grupo de estudiantes, se critica y/o deprecia la actitud social y/o escolar de un determinado compañero, el cual es más sensitivo, este puede convertirse en objetivo de una situación de bullying entre iguales, ya no solo desde el grupo que critica, sino que la situación puede generalizarse a otros grupos con perfiles acosadores dentro del contexto social y escolar.

Los efectos de todos estos y otros muchos ejemplos, van a ejercer una intensidad que va a depender de otros muchos elementos sistémicos educativos, es decir, de la cultura organizativa en sí, del estilo de liderazgo del centro y de la consideración de todos los factores organizativos internos que lo conforman. Pero, además, esta presión educativa no se halla aislada, sino que, por el contrario, está rodeada de múltiples interacciones sociales que giran alrededor de conceptos, dentro de los cuales, la presión grupal ejerce toda su influencia sobre un chivo expiatorio, que siempre coincide con alguien diferencial y/o de mayor debilidad/ sensibilidad psico- social.

Seguramente, ninguna de estas acciones se realiza con esta finalidad última, pero, de forma explícita o implícita, se convierten, siempre, en causas explícitas del acoso entre iguales.

En consecuencia, además de los planes y programas formales, bien estructurados, frente el acoso escolar, es preciso acompañarlos de las acciones cotidianas personales y sociales que no busquen antropomorfizar el trabajo grupal docente, ni gestionar la autoridad moral de determinados comentarios, que pueden ocasionar, consecuencias muy graves en el ámbito individual, que, a veces, son irreparables, aun cuando estas no hubieran tenido inicialmente tal intención.

Pues bien, todo cuanto estoy proponiendo no es en nada una opinión personal, ni la idea consecuente de la improvisación, por el contrario, responde a un conjunto de investigaciones empíricamente contrastadas y altamente refutadas en el ámbito internacional, relativa al acoso escolar, que son harto conocidas (Olweus, 1993; Fitch, 2005; Orpinas y Horne, 2006; Totura et al., 2009; Namie y Namie, 2000; Crothers, Kolbert y Barker, 2006; Hansen y otros, 2006; Gunsalus et al., 2007; Dellasega, 2009; Salmivali et al., 2010; Zapf et al., 2011; Richard, Schneider y Mallet, 2011; Carr, 2015). En todas ellas, así como, entre otros estudios ya más actualizados (Sharma et al., 2023; Saneleuterio et al., 2023; Irwin et al., 2023), el acoso escolar es una proposición en cuanto una entidad sistémica global, consecuencia de todas las interacciones y acciones sociales ejercidas, cuya influencia es mayor si esta procede de las posiciones de sobreextensión dimensionadas de los grupos institucionales de mayor poder, que, aun pareciendo acciones inocuas y/o pasivas, por medio del feedback social se convierten en procesos altamente activos, que pueden ser altamente aversivas y generadoras de maltrato en determinadas situaciones particulares dentro del contexto.

Ahora, dentro de cada uno de nosotros/as, cabe reflexionar sobre nuestras propias acciones y aportaciones dentro del ámbito socio- familiar y escolar, tanto en referencia a la escuela primaria, secundaria, como a la enseñanza superior, para tratar de mejorar de verdad esta situación, pues, más allá de la certeza de las teorías de la personalidad sobre los tipos cognitivos, que, en efecto, son ciertas, también las variables interactivas, tales como las actitudes y comportamientos personales, grupales y/o acciones colegiadas pueden desencadenar un proceso grave de maltrato con todas las consecuencias que esto puede suponer en cualquiera de las fases de su desarrollo en una persona concreta, aun cuando, la intención inicial del grupo no había sido esta.




Friday 26 January 2024

¿PROCESO PERCEPTUAL DE CURACIÓN EN EL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA O ERROR DIAGNÓSTICO INICIAL? HEALING PERCEPTUAL PROCESS IN AUTIMS SPECTRUM DISORDER OR INITIAL MISDIAGNOSIS?

¿PROCESO PERCEPTUAL DE CURACIÓN DEL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA O ERROR DIAGNÓSTICO INICIAL?

HEALING PERCEPTUAL PROCESS IN AUTISM SPECTRUM DISORDER OR INITIAL MISDIAGNOSIS?


European Modern Studies Journal, 7(6), 152-161. 2024.


VER ARTÍCULO COMPLETO

SEE FULLY ARTICLE


SUMMARY

Autism spectrum disorder is characterized by the presence of particularities over neural networks of the information flexible transmission, which affects the perceptual-cognitive and socio-behavioural levels of the disorder. This research appoints a longitudinal Single Case Study performed throughout 32 years, structured in five intervals-evolutionary phases (0–4.5; 4.6–9: 9.1–12; 12.1–16.5; 16.6–32 years-old), that confirms the importance of the influence of neural networks variable on criteria that had enclosed to disorder symptomatic group.

The successive differential changes through the five phases of analysis, in relation to the variables “perceptive”, “social” and “behaviour” of the analysis found highly significant, which have been found through the Friedman comparative test; while the “nodes” variable has remained constant, with high evolutive development level. Likewise, it has been shown by Pearson correlation analysis, the variables relationship is significantly related at .1 critical level. The conclusions confirm that variable related to nodal relationships "nodes" decisively influences the evolutionary improvement to other variables investigated, that has been progressively modified the symptomatic group of the disorder to this Case Study.

The fundamental conclusion has been suggested that neuropsychological variables of processing, especially related to the functional ability to relational networks of information processing must be exhaustively gave additionally to the socio-behavioural criteria along the disorder evaluation process to avoid possible initial errors in the diagnostic conclusions.

 KEYWORDS

Autism spectrum disorder. Autism diagnosis. Perceptive- cognition. Semantic memory.



Thursday 18 January 2024

PRESENTACIÓN DE LA ESCALA DE PRECISIÓN DIAGNÓSTICA DEL AUTISMO (PRESENTATION OF THE AUTISM DIAGNOSTIC ACCURACY SCALE)

PRESENTACIÓN DE LA ESCALA DE PRECISIÓN DIAGNÓSTICA DEL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA

PRESENTATION OF THE DIAGNOSTIC ACCURACY SCALE FOR AUTISM SPECTRUM DISORDER

Ayer, día 17 de enero de 2024, se ha presentado la Escala de Precisión Diagnóstica del Trastorno del Espectro Autista (TEA), en el el Salón de Grados, de la Facutad de Educación y Trabajo Social, de Ourense, con la participación del Prof. Dr. Ricardo Fandiño, la Prof. Dra. María Dapía y el autor de la Escala, el Prof. Dr. Manuel Ojea.

Quiero expresar mi más sincero agradecimiento a los profesores/as que me han acompañado en la mesa presidnecial, así como a todos los profesores/as, miembros de los departamentos de orientación de toda la provincia y otros profesores/as de los diferentes niveles educativos e integrantes de Gabinetes Psicopedagógicos y Asociaciones Específicas, que habéis llenado la Sala de Grados durante la presentación- formación de la Escala. 

A todos y todas: GRACIAS.







SÍNTESIS 

Las conclusiones básicas hacen referencia a dos principios fundamentales:
1) Una nueva conceptualización del TEA, basada en la Teoría Cíclica Global, que se fundamenta en el proceso de transmisión GABAérgica de la formación, que afecta al conjunto del sistema perceptivo- cognitivo del procesamiento neuropsicológico.
2) El solapamiento hallado durante el proceso de codificación empírica entre los niveles actuales del TEA, especialmente en los nivles 1 y 2, de forma que se requiere una reflexión en profundidad sobre los actuales grados existentes del TEA en las clasificaciones internacionales actuales.


Thursday 4 January 2024

BASES TEÓRICAS DE LA ESCALA DE PRECISIÓN DIAGNÓSTICA

BASES TEÓRICAS DE LA ESCALA DE PRECISIÓN DIAGNÓSTICA PUBLICADA EN LA EUROPEAN JOURNAL OF THEORETICAL AND APPLIED RESEARCH, 1(6), 18-45, 2024.

Por Manuel Ojea.


VER VÍDEO EXPLICATIVO DEL AUTOR 

LA TEORÍA CÍCLICA GLOBAL



AUTISM PERCEPTUAL- BEHAVIOURAL PRECISION SCALE

 Autism Perceptual – Behavioural Precision Scale


European Journal of Theoretical and Applied Sciences, 2(1), 18-45. 2024

PhD. Manuel Ojea Rúa

SEE FULLY ARTICLE



Abstract

The perceptual-Cognitive-Behavioural Diagnostic Precision Scale for Autism Spectrum Disorder allows to complement the analysis of the autism diagnosis through the measurement of variables the neuropsychological processing of human information to avoid high errors over ASD diagnosis currently existing, derived from unilateral analysis of the behaviour criteria component of the actual Scales. The empirical scoring of the Scale has been verified to N= 75, being 38 participants belonging to the TEA-1 level, 24 to TEA-2 and 13 to TEA-3, has allowed find a statistical reliability of Cronbach's Alpha average greater to .91 in the ten dimensions of the Scale:  1) comprehension, 2) significant, 3) categories, 4) intercategorical 5) relationships-neural-nodes, 6) semantic recovery, 7) social interaction, 8) social communication, 9) stereotyped behaviours, and 10) restrictive behaviours. These ten dimensions have been statistically grouped around three great categories to analysis: 1) perceptual-cognitive processing, 2) social interaction, and 3) behaviour. The conclusive statistical analyses indicate that perceptual-cognitive process category explains 88.52% of total accumulated explicative variance, social category: 10.19% and behaviour: 1.28%; which shows the importance of the perceptual-cognitive dimensional factor analysis, in order to conclude with the mean percentiles of the diagnostic conclusion regarding each ASD´ level, according to International Classification of the American Psychiatric Association DSM-5 (APA, 2023).


Tuesday 26 December 2023

AUTISM´ DIAGNOSIS

 

Interrelations between perceptive- cognitive factors and behavioural variables to level diagnosis of people with autism spectrum disorder. RA Journal of Applied Research, 9(11), 540- 548. 


Manuel Ojea Rúa (2023).




ACCEDER AL ARTÍCULO COMPLETO

SEE FULL ARTICLE


ABSTRACT

Relationships analysis between perceptual-cognitive factors and behavioural variables it makes up autism spectrum disorder (ASD) differential specific diagnosis, constitute a fundamental recurrent of currently research, then found data allow the construction of integrated evaluation scales to validate more complete and reliable diagnosis of people with ASD.

The interdimensional diagnostic Scale has been applied and coded for 10 dimensions: 1) conceptual units, 2) signifiers, 3) hierarchy, 4) nodal relationships, 5) categorical relationships, 6) Recovery, 7) social interaction, 8) social communication, 9) stereotypical behaviours, and 10) restrictive behaviours.

A total of 75 participants with ASD have participated in this study of three ASD´ intensity levels and different age intervals, from 3 years old.

Data analyses focused along study the factorial analysis determinant (KMO and Bartlett's test) statistic, as well as, bivariate correlations analysis for three dimensions calculated statistically: "processing", "social" and "behaviours", show significant critical inter-relational levels (sig: .00), which allows conclude to existence of highly relationships between both variables group and their practical applications for consequent, reliable and valid diagnosis process.

Finally, the statistical data of your application to perform the level diagnostic analysis is completed, through corresponding statistical percentage, means and standard deviations, to facilitate the ASD level 1-2-3 diagnostic way.

 


Wednesday 6 December 2023

PRESENTACIÓN DE LA ESCALA DE PRECISIÓN DIAGNÓSTICA PERCEPTIVO- CONDUCTUAL DE DIAGNÓSTICO DEL TEA

PRESENTACIÓN DE LA ESCALA DE PRECISIÓN DIAGNÓSTICA DEL TRASTORNO DEL ESPECTRO DEL AUTISMO

Prof. Dr. Manuel Ojea 
(moxea@uvigo.gal)





 

Tuesday 21 November 2023

AUTISM: NEW CONCEPTUAL PROPOSITIONAL HYPOTHESIS

M. Ojea (2023)



Abstract:

The initial sensory- attention perceptual processing in people with autism spectrum disorder forms a global analysis, but semantic content is limited, therefore, they need to complete their semantic understanding, through second analysis with purpose to encode a greater number of local details, units and/ or conceptual categories. This cognitive action developed through relational connections with concepts previously stored in permanent memory (semantic memory). Study has been designed a qualitative- quantitative triangulated way. The qualitative analysis is based on a textual- conceptual perceptual and visual-perceptual study, while the quantitative analysis has been achieved through non- parametric statistical comparative tests regarding to the grouped variable: “participants”. A total of 10 participants have collaborated in this study, 5 neurotypical participants and 5 participants with autism spectrum disorder, aged between 16-17 years old. The comparative analysis allows delimit partial differential aspects throughout study variables, according to participants´ group variable and, hence, the development of a new cognitive- perceptive theory of specific propositional processing to people with autism: Global Cyclic Theory has been concluded. 

KeywordsAutism spectrum disorder, Attention-cognition-perception, Semantic memory, Conceptual propositional theory.


e=1

Wednesday 25 October 2023

COGNICIÓN Y AUTISMO (COGNITION AND AUTISM)

 NUEVA TEORÍA PROPOSICIONAL DEL FUNCIONAMIENTO EJECUTIVO EN PERSONAS CON AUTISMO.
(En Prensa: La Región, 25-10-2023)

NEW PROPOSITIONAL THEORY OF EXECUTIVE FUNCTIONING IN PEOPLE WITH AUTISM.
(In Press: La Region, 10-25-2023)




Thursday 5 October 2023

ESCALA DIAGNÓSTICA TID- TEA

REVISTA MAREMAGNUM
publicación galega sobre o trastorno do espectro do autismo, 27, outubro, 2023.

Prof. Dr. Manuel Ojea Rúa (pp. 27-35)











Monday 18 September 2023

TEST INTEGRADO PARA EL DIAGNÓSTICO DEL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA (TID-TEA)

TEST INTEGRADO PARA EL DIAGNÓSTICO DEL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA (TID-TEA)

Manuel Ojea (setiembre, 2023)

Comunidad Valenciana: Editorial Club Universitario


 EL TEST COMPLETO




ÍNDICE




EL AUTOR





COMPRAR

Teléfono: 965676133
Mail: editorial@ecu.fm



Wednesday 19 July 2023

INTERRELATION OF THE PSYCHOMOTOR SYSTEM AND THE COGNITIVE RELATIONAL PROCESS ON ACADEMIC PERFORMANCE IN PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

 

Interrelation of the Psychomotor System and the Cognitive Relational Process on Academic Performance in People with Autism Spectrum Disorder

1PhD Manuel Ojea Rúa,2Prof. Inmaculada Rodríguez Borrajo
DOI : https://doi.org/10.47191/ijmra/v6-i7-33

 https://ijmra.in/v6i7/33.php

GOOGLE SCHOLARDOWNLOAD PDF
ABSTRACT:

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a highly heterogeneous specific feature of neurodevelopment, whose general characteristics are defined by two basic dimensions: 1) deficits of communication and social interaction and 2) restrictive and stereotyped behaviours. Both dimensions are complemented by empirical evidence of the highly significant relationships of a predictive kind with the psychomotor functioning, which becomes most evident over development. Just, this research tries to answer to the following general goals: 1) examine the application of specific programs relating to development of basic psychomotor skills in students with several levels of ASD, age and sex, and 2) delimit the incidence of cognitive relationships between the concepts and learning categories. A total of 99 students have participated in this study, distributed according to ASD level, age and sex. Data have been analysed through the Univariate ANOVA Between-Subjects Effects Test. Results show that both the intersection of psychomotor and cognitive variables (critical sig: .00), as well variables separately (psychomotricity: .00, and relationship: .00), significantly affect to academic performance of students with ASD. Therefore, it can be concluded that relational cognitive components and psychomotor development are essential to facilitate the development of learning in people with ASD, whose R2 of explicative variance is significantly high: .913, being the adjusted R2 level: 86.3%. The influence of the fixed variables interactions: ASD level, age and sex have also been studied.

KEYWORDS:

Autism Spectrum Disorder. Psychomotricity. Perceptive- Cognitive- Nodal Relationship. Conceptual and Categories. Academic Performance.


Friday 2 June 2023

Psychometric Validation of the ASC-ASD Anxiety Scale in Children with Autism Spectrum Disorder

Psychometric Validation of the ASC-ASD Anxiety Scale inChildren with Autism Spectrum Disorder

Elsa M. Castañeda Mikrukova (PGDip) Autonomous University of Barcelona.

PhD. Manuel Ojea Rúa University of Vigo.



Summary: 

The knowledge, diagnosis and treatment of clinical anxiety in people considered within the autism spectrum is a challenge since most of the instruments are designed based on research variables for people outside the autism spectrum. A total of 91 parents of children between 6 and 18 years of age, diagnosed with ASD in Metropolitan Lima participated in this study. In this sense, the general objective of this study is the validation of the anxiety scale: ANXIETY SCALE FOR CHILDREN WITH ASD (ASC ASD-P) in relation to anxious behaviors in people with ASD. The results show a significant validity of the Scale content; however, there are discrepancies in the allocation of reagents to the corresponding dimensions. The Exploratory Factor Analysis and the Alpha Values of Anxiety present the following data: 1) Anxiety due to Uncertainty (McDonald’s: .86 and Cronbach's Alpha: .85); 2) Performance Anxiety (McDonald’s: .81 and Cronbach's Alpha: .81); 3) Anxious Arousal (0.86 McDonald’s: .86 and Cronbach's Alpha: .8). Separation anxiety is excluded from the analysis due to its low factor value. These data allow us to affirm that the scale to evaluate the presence of ASC-ASD clinical anxiety, parent version, has adequate psychometric properties for the predictive measurement of anxiety in people with Autism Spectrum Disorder (ASD). 

Keywords: Autism Spectrum Disorder, Clinical Anxiety, Anxiety Scale Validation.


VER PDF COMPLETO



Monday 29 May 2023

EFFECTIVENESS OF AN INTEGRATED GLOBAL SYSTEM PROGRAM TO IMPOROVE BEHAVIOURAL DEVELOPMENT IN PEOPLE WITH AUTISMO SPECTRUM DISORDER


EFFECTIVENESS OF AN INTEGRATED GLOBAL SYSTEM PROGRAM TO IMPROVE BEHAVIOURAL DEVELOPMENT IN PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Manuel Ojea Rúa
Elsa M. Castañeda Mikrukova


ABSTRACT

From the behavioural perspective, the specific diagnosis of people with Autism Spectrum Disorder (ASD), was categorized by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5th of the DSM-V-TR of American Psychiatric Association (2013) and also the International Classification of Diseases, 11th. from World Health Organization (2018). Both classifications have indicated it specific behavioural construct associated with its diagnosis, defined by a whole of socio- behavioural deficits; however, it is need to have added that cognitive-perceptive symptomatic groups are the direct cause and consequence of the behavioural particularity in people with ASD. For this reason, in this study has raised like general aim to analyse the effectiveness of the application of an integrated cognitive-behavioural systemic program to improve behaviours in people with ASD. The research study has been designed a quasi-experimental analysis of three groups with two pre-test and posttest measures. The groups are made up by: 1) an experimental group of 4 students with ASD (n= 4), which the integrated global systemic program was applied, 2) a control group-1, composed of 4 students with ASD, who have followed an A-B behavioural program (Stimulus-Response), and 3) a third control group-2, also made up of 4 students with ASD, who have followed several usual behaviours of modification programs (N= 12). Results found from means of non-parametric Kruskal Wallis Test (K-W), have showed the effectiveness of global integrated program implemented to experimental group, which has founded highly significant critical differential indices, regarding other two control 1-2 groups. Likewise, the bivariate correlations between behavioural dimension and cognitive-perceptive factors of processing are calculated and shown. 

KEYWORDS: Autism Spectrum Disorder, Global Systemic Intervention, Cognitive- Behavioural Attention. 



Saturday 27 May 2023

ATENCIÓN INTEGRAL BASADA EN MODELOS DE INTERVENCIÓN BASADOS EN LOS DATOS

 SE PRESENTA EL INSTITUTO SOCIAL DE INVESTIGACIONES CIENTÍFICAS, CON ATENCIÓN A NIÑOS Y NIÑAS CON TRASTORNOS DEL ESPECTRO AUTISTA Y OTRAS NECESIDADES ESPECÍFICAS:

La Voz de Galicia Ourense, 27-5-2023


"Ourense cuenta desde esta semana con un nuevo recurso de atención a personas con trastorno del espectro autista. El colectivo está impulsado desde el ISIC Tea, un instituto social de investigaciones científicas en el área del autismo que comenzó a funcionar el pasado mes de enero en Ourense bajo la batuta del profesor, psicólogo y psicopedagogo Manuel Ojea. Esa entidad sin ánimo de lucro nació para sumar esfuerzos y fomentar la cooperación de los investigadores que trabajan en ese campo. «Deuse a circunstancia de que había algunha nai dentro do instituto e plantexou por que non facíamos intervención con nenos afectados. Pareceunos boa idea», añade este catedrático que ha publicado más de unta treintena de libros y manuales sobre la materia.
Para ofrecer esa asistencia se crea la asociación, aunque su recorrido dependerá del respaldo que tenga la iniciativa y de las familias que se asocien. La idea es ofrecerles servicios de diagnóstico, intervención psicoeducativa, inserción laboral y actividades de ocio y tiempo libre. «Pensamos ofrecer o de diagnóstico porque realmente hai moi poucos sitios que o dean. Ata agora, que tamén o empezan a facer no CHUO, había que ir a Vigo ou A Coruña. A intervención psicosocial e educativa terá diferentes sesións semanais, dependendo das necesidades dos rapaces e en función dun programa chamado PEP, que é un método psicoeducativo funcional», aclara Manuel Ojea..."


Wednesday 10 May 2023